Asfaltering i norra Sverige

Andreas Wiklund, 31, arbetar på Lemminkäinen som regiondirektör med ansvar för Västerbottens och Norrbottens län, som täcker de nordligaste delarna av Sverige. Han leder en asfalteringsgrupp på ungefär 40 personer.

Kunderna i Västerbottens och Norrbottens län är såväl kommunerna som statliga Trafikverket. I år finns det avtal om ca 20 större asfalteringsentreprenader i regionen.

Asfalteringsentreprenaderna i norra Sverige hanteras numera av den svenska organisationen – tidigare sköttes de från norra Finland. Andreas tillbringar veckorna i Luleå men bor permanent i Vasa i Finland.

I januari–februari tar Andreas fram kundofferter för nästa sommarsäsongs asfalteringsarbeten. Han planerar projekten, vilket innebär att han ser till att det finns maskiner, personal och asfaltmassa på rätt plats i rätt tid, och att förflyttningarna mellan arbetsplatserna flyter smidigt.

Den mest intensiva perioden är från början av juni till oktober – asfalteringen kan starta direkt när snön har smält, och man måste vara klar före vintern.

Asfalteringsentreprenaderna i norra Sverige utförs av tre team, där maskiner och personal i två av teamen kommer från Finland. Regionens tre asfaltanläggningar tillverkar asfaltmassan. Ungefär 170 000 ton asfaltmassa kommer att läggas ut på vägarna i norra Sverige i år.

Lemminkäinen har ett kontor i centrala Luleå. Andreas själv arbetar dagskift, men asfaltläggarna arbetar ofta på natten. Man är väldigt noga med säkerheten under arbetet, och man tar hänsyn till ländernas olika regler: De officiella kraven för asfalteringsarbete är mycket högre i Sverige än i Finland.

Text: Pirkko Koivu
Foton: Kai Tirkkonen

2015-08-24

16 personer gillade detta