Ny asfalt på 30 timmar ger jämnare landningar

Med sin enda landningsbana var Sonderborg Airport tvungna att stänga ned helt när banan behövde ny asfalt. Ett team på 70 personer från Lemminkäinen såg till att allt var klart på 30 timmar.

Sedan 2008 har Lemminkäinen ansvarat för underhållet på Sonderborg Airport, en mindre flygplats i södra Danmark. Vid den senaste årliga inspektionen kom man fram till att landningsbanan behövde ett nytt toppskikt. Eftersom den lokala flygplatsen bara har en enda landningsbana måste hela flygplatsen stängas medan arbetet pågick.

"Det tog över två månader innan vi hittade några helger som var lämpliga för asfalteringsarbetet", säger sälj- och projektchefen Allan B. Petersen.

"Till sist fick vi ändå ställa in arbetet under den första inplanerade helgen på grund av ett kraftigt regn, men som tur är har vi bra väder idag", säger han och tittar upp på den klarblå himlen ovanför den orangefärgade husvagnen med Lemminkäinen-teamets utrustning som står på landningsbanan i Sonderborg.

30 timmars arbete nonstop

Arbetsstyrkan på 70 man arbetade 30 timmar utan uppehåll för att hinna klart med omasfalteringen av landningsbanan. Prick klockan 10.00 på lördagen inleddes arbetet med den 1 800 meter långa och 30 meter breda landningsbanan, totalt 70 000 kvadratmeter, som skulle asfalteras om i en enda samordnad process för att garantera högsta möjliga kvalitet.

"Asfalteringsarbeten på flygplatser är extremt krävande, i synnerhet när det gäller logistiken", förklarar projektledaren Rene Smidt. Han övervakar de 150 lastbilar som fraktar 5 000 ton lokalt producerad asfalt.

"Eftersom tidspressen är extrem har vi kallat in extra arbetslag från andra regioner så att vi kan arbeta nonstop för att bli klara i tid. Samtidigt måste vi vara säkra på att vi levererar den höga kvalitet som vi är kända för."

Arbetet utförs i en serie perfekt koordinerade moment. Asfaltsläggaren matas kontinuerligt från en matare som rymmer upp till 17 ton asfalt. Mataren kör långsamt längs en lång rad lastbilar som väntar på att lastas av. När en lastbil är tömd körs den snabbt iväg tillbaka till anläggningen för att hämta en ny last med asfalt.

"Det finns en del specialkrav när det gäller friktionen, något som är extra viktigt när stora flygplan ska landa. Vi var också tvungna att försäkra oss om att processen utfördes i ett kontinuerligt flöde så att beläggningen blev jämn och säker för framtida bruk", tillägger Allan.

Krävande uppdrag

Asfaltering av flygplatser är en av Lemminkäinens specialiteter och företaget har utfört en lång rad krävande projekt under de senaste åren. Det stora asfalteringsprojektet 2014 i norska Stavanger är ett exempel på hur en speciell asfalteringsmetod behövde användas för att uppfylla de norska myndigheternas mycket högt ställda krav.

Ett annat exempel är asfalteringen av Andoya Airport i Nordnorge där extrema väderförhållanden gjorde uppdraget extra svårt.

I Sonderborg löstes den tidsmässiga utmaningen perfekt. Tidsplanen hölls och både civilsamhället och företagen i regionen har nu tillgång till en flygplats med en ny, säker och högklassig landningsbana som gör att de kan ha smidiga flygförbindelser med resten av Danmark.

Faktaruta:

  • Sonderborg Airport är en kommunal flygplats i södra delen av Danmark som är öppen dygnet runt för lokal trafik
  • Lemminkäinen fick underhållskontraktet för Sonderborg 2008, och asfaltering och beläggning ingår i kontraktet som gäller i 15 år, dvs. fram till 2023
  • Totalt 70 000 kvadratmeter asfalterades om, landningsbana och tillhörande kringytor inräknade
  • 5 000 ton asfalt gick åt. 3 500 ton kom från Lemminkäinens lokala anläggning i Tinglev, medan 1 500 ton hämtades från anläggningen i Vandel
  • 70 personer arbetade med projektet, med hjälp av 30 maskiner och 150 lastbilslaster med asfalt
  • Hela projektet var klart på bara 30 timmar

Text: Mette Reinhardt Jakobsen
Foton: Thomas Søndergaard

Jesper Johnsen, förman

"Det är ett riktigt stort projekt som vi arbetar på här idag och vi har bara 30 timmar på oss att genomföra uppgiften. Det är 16 stycken i mitt arbetslag och det är viktigt att arbetsflödet är kontinuerligt. Min uppgift är därför att se till att allt löper på utan uppehåll, så att all asfaltering görs i ett enda flöde. Jag ser verkligen fram emot slutresultatet. Nu har jag arbetat för Lemminkäinen i nio år. Jag uppskattar alla goda arbetskamrater, och att alla projekt är olika: du får uppleva så mycket och se så många nya platser."

Troels G Jensen, förare på asfaltsläggaren

"Jag håller ständigt öga på asfaltsläggaren för att se så vi lägger ut rätt mängd asfalt, att beläggningen får rätt höjd och att vi har tillräckligt mycket asfalt för att det ska räcka till hela landningsbanan. Jag ser alltså till att kunden får det som de har beställt. Jag övervakar också själva utläggningen – asfaltsläggaren har en rotator inuti som ibland lämnar ett litet spår på insidan. Då jämnar jag ut det med en extra skyffel asfalt innan valsarna passerar. Trots att det mesta är helt automatiserat behövs fortfarande det mänskliga ögat för att nå det lilla extra när det gäller kvaliteten."

Hans Peter Lauesen, förman

"Jag är förman för ett av asfaltslagen. Jag ser till att alla vet vad de ska göra och när. Jag ser också till att alla får vätska regelbundet. När det är soligt som idag, kan asfalten bli upp till 180 grader varm så det kan bli rejält hett. Jag har arbetat med asfaltering av många landsvägar och motorvägar här i trakten, och alltid tyckt att det var roligt. Jag har varit på Lemminkäinen i 14 år och jag känner mig aldrig stressad. Lagandan blir bra när vi arbetar utomhus, vilket alltid är skönt när vädret är så här härligt."

2015-08-11

10 personer gillade detta