Gjutasfalt banar väg över bron till Don

Den fyra kilometer långa bron över floden Oka renoveras och beläggs med gjutasfalt. Med hjälp av metoden skapas en hållbar och helt vattentät yta.

Vi har påbörjat arbetet med asfaltgjutning på bron över floden Oka. Arbetsplatsen ligger i Ryssland, cirka 110 kilometer söder om Moskva, på väg M4 – även känd som Donvägen. Vid bron är Oka, som har sina källor i Kurskområdet och rinner ut i Volgafloden, cirka 700 meter bred. Bron har en längd på fyra kilometer. Det är samtidigt en av Lemminkäinens viktigaste infraentreprenader i Ryssland på senare år.

Entreprenaden omfattar fräsning av det gamla beläggningsmaterialet på både körfiler och gångbanor. Totalt uppgår ytan som ska beläggas till cirka 63 000 kvadratmeter och det går åt 7 000 ton gjutasfalt till detta. Brons metalldel får två asfaltlager och ovanpå betongdelen läggs normal asfaltbetong som utjämningslager, vilket sedan beläggs med gjutasfalt.

Yta utan tätning

Gjutasfalt är vår fördel på den hårt konkurrerade ryska marknaden. Under de tre senaste åren har vi belagt sammanlagt 144 broar i Ryssland med hjälp av Lemproof-gjutasfalttekniken som utvecklats i företagets laboratorium och där bindemedlet är gummiasfalt.

Gjutasfalt behöver inte tätas eftersom den stora mängden bindemedel fyller massans tomrum. Tack vare gummiasfalten tål Lemproof-beläggningen trafikens vibrationer på stora sömlösa fält utan att spricka. Dessutom gör gummiasfalten beläggningen mycket köldtålig. Lemproof-beläggningen är långlivad och återvinningsbar. Den är helt vattentät. Gjutasfalten kommer från vår egen station i staden Vidnoje nära Moskva.

Metoden ger jobb

"Vi vann anbudstävlan tack vare denna teknik. Det finns bara ett fåtal aktörer på marknaden som använder samma metod", säger Sergej Jermakov, infrachef på verksamhetsstället i Moskva.

Vi är underleverantör till bolaget Mostotrest Servis, som är huvudentreprenör på byggplatsen. Kunden är statsbolaget Avtodor, som administrerar de viktigaste vägarna i Ryssland. Bron beräknas stå klar år 2016.

Enligt Sergej är broentreprenaden en fortsättning på tidigare renoveringsprojekt. Vi har redan belagt samma väg med asfalt på en sträcka av cirka tvåhundra kilometer. Han tror att gjutasfalten kommer att skapa mer arbete för oss också i framtiden, trots att marknadsläget är svagt.
"Självklart påverkar marknadsläget vårt arbete. Finansieringen minskar, men regeringen kommer inte att avstå från projekt som planerats i Moskvaområdet."

Asfalten förenar

Byggplatschefen Aleksej Pecherskij, 26, konstaterar att arbetet har startat utan några större överraskningar. I detta skede jobbar 18 Lemminkäinenmedarbetare på byggplatsen i ett skift. Teamet har blivit sammansvetsat under flera tidigare projekt och har en utmärkt laganda.

"Personalomsättningen är rätt liten hos oss. Vi försöker hålla samman arbetslagen. Å andra sidan lär sig nya medarbetare snabbt hur vi gör saker. I somras fick vi två nya medarbetare som snabbt fattade poängen", säger Alexej nöjt.

Nykomlingarna får göra en djupdykning i en helt ny arbetskultur. I ryska företag är det vanligt att chefen måste peka på vad som måste göras och de som utför arbetet har ett minimalt ansvar. Hos oss vet alla sin roll.

"Som chef försöker jag göra mina medarbetare förtrogna med arbetet på bästa möjliga sätt och berättar först om målet, om varför arbetet ska utföras. Övervakning hänger alltid med, men så småningom kan vi komma bort från en situation där allting måste visas och berättas utförligt samt kontrolleras kontinuerligt. Men det kommer att ta flera år."

Fakta

  • På bron över Oka används sammanlagt 7 000 ton gjutasfalt, som är tåligt mot såväl temperaturvariationer som trafikbelastning.
  • Brons längd är 3 909 meter och floden Oka är 700 meter bred.
  • 18 personer arbetar på byggplatsen.

Text: Santeri Pakkanen
Foto: Paula Sundell

Byggplatschef Aleksej Pecherskij

Aleksej har anpassat sig efter asfaltjobbarens cykliska arbete. På vintern tar man semester eller servar utrustningen. På somrarna är det ont om ledighet. Alexej fnyser att hans fru inte är särskilt förtjust i just det här, men att hon uppskattar den goda lönen.
"Det är också positivt att bokföringen är transparent. Det innebär att lönen kommer när den ska och att pensionsavgifterna går till rätt adress."

Asfaltbestrykningsmaskinförare Alexandr Rozjkov

Enligt Alexandr är skillnaden mot hans tidigare arbetsplats enorm. I det finländska företaget är uppgifterna noggrant definierade och det går snabbt att starta arbetet. 24-åriga Alexandr har kommit till Moskva från Smolensk, som ligger väster om Moskva, mot gränsen till Vitryssland. Det tidigare företaget var specialiserat på att breda ut den slutliga beläggningen på asfalt i tunnlar. I början var den största orsaken till förvåning själva gjutasfalttekniken. "Vi måste jobba snabbt med asfalten, särskilt när temperaturen ligger under tiogradersstrecket."

Asfaltmassaförare Vladimir Firsov

Vladimir är på sin fjärde säsong hos Lemminkäinen. Hans tidigare arbetsplats var i S:t Petersburg. Han säger sig ha fått jobbet på det finländska företaget med hjälp av rekommendationer från sina vänner. Innan Vladimir började på Lemminkäinen arbetade han på ett vägbyggnadsföretag i sin hemtrakt nära Tambov. Det går inte att jämföra företaget och Lemminkäinen. Enligt Vladimir är både volymer och förhållningssättet till medarbetarna helt annorlunda. "Det här är ett mycket trevligt företag. Mina kompisar avundas mig och frågar om det är möjligt att få jobb här."

2015-09-08

23 personer gillade detta